måndag 23 november 2009

Tömkörning

Tömkörning är kanonträning både för dig och din häst! I början tömkör man mest på volt men ju mer erfarenhet och kunskap både du och hästen får desto mer kan man ge sig ut längs med fyrkantsspåret.
Träna igångsättningar och avsaktningar, tempoväxlingar samt skänkelvikningar. Glöm inte att byta varv!
Det är även bra att tömköra hästen då du kan se saker från marken som inte är lika lätta att upptäcka från sadeln, såsom t ex om din häst arbetar bakom hand, kanske inte har med sig baken tillräckligt etc.
Har du även en lite "stallmodig" häst är tömkörning bra då man oftast är tuffare från backen och kan våga driva fram sin häst lite mer.

Jag spänner aldrig in mina hästar vid tömkörning utan använder samma system som förlängda tyglar eftersom min filosofi är att lära hästen att arbeta rätt utan hjälptyglar och för dig som ryttare att rida/tömköra hästen rätt.
Lär dig detta först så kan man isåfall använda hjälptyglar sedan men då behöver man dem inte längre.
Visst kan hjälptyglar bra ibland och självklart kan de hjälpa om de används på rätt sätt men jag försöker klara mig utan.

Lycka till!

Inga kommentarer: