måndag 9 november 2009

Vad är rädsla?

Rädsla är en av grundkänslorna som är medfödda och är en reflexartad reaktion. Förutom medfödd rädsla finns även inlärd rädsla som oftast kommer ur en betingning, dvs att rädslan är förknippat med ett minne som kan vara medvetet eller omedvetet. Har vi upplevt något läskigt så skapar den negativa upplevelsen en associationsbana i hjärnan, gör jag si så kommer det och det att hända. Om t ex din mamma är rädd för spindlar och du utvecklar samma rädsla kallas det för socialt betingad rädsla. Den överförs från en person till en annan och vi kan alltså reagera som om vi blir smittade av andras rädslor.

”Bättre rädd än blind från mina känslor”

Rädsla är en känsla som varierar starkt från person till person. En del människor kan känna en lätt oro men andra utvecklar en extrem rädsla såsom skräck eller en fobi. Rädsla är något vi känner när vi är hotade eller står inför en riskfylld situation som kan vara både riktig eller inbillad.

Även om rädsla kan vara något bra och kan varna oss för fara, genom att adrenalin ger musklerna energi och ger oss tre alternativ – möta faran, bekämpa den eller fly bort från den så ger den oss ett obehag i form av hjärtklappning, skakningar, snabbare andning etc. Hur vi hanterar rädslan är olika, en del människor flyr, andra blir apatiska men de flesta av oss har nog upplevt någon typ av mental blockering som t ex när vi står och redovisar inför klassen, arbetskamrater eller liknande. Rädslan begränsar ofta våra liv och vår tillvaro, vi mår ofta sämre när vi i våra tankar ältar vad vi skulle göra eller vilja göra bara vi inte var rädda. Vi skyddar oss bakom denna mur för att slippa ta tag i det som är jobbigt. Tyvärr slösar vi ofta alldeles för mycket kraft och energi på rädslor som faktiskt är helt onödiga!

”Gör det du fruktar mest och rädslan kommer oundvikligen att dö” Mark Twain (1835-1910)

Våga prata om din rädsla med andra människor, våga öppna dig mot andra så ska du se att det finns många fler i din situation som är rädd för exakt samma saker som du. Träffar du andra, fråga dem om de har upplevt någon liknande situation eller känt på samma sätt som du och ta till dig vad de berättar om hur de har hanterat rädslan. Läs mycket för att få en större förståelse och även få en större kunskap för det du är rädd för.

”Varje gång du vinner, tar det bort en del av rädslan. Du förlorar aldrig rädslan för att förlora; du fortsätter att utmana den” Arthur Ashe (1943-1993)

Rädslan för hästar och ridning kan bero på många olika saker. Det kan vara att du är rädd för att rida och ramla av hästen samt skada dig, vara rädd för att hoppa och att hästen skall stanna, att hästen ska sticka eller skena iväg etc. Listan kan göras lång. Alla dessa har dock en sak gemensamt anser jag. Rädsla handlar om att man inte har kontroll. Vi blir rädda när vi inte har kontroll, för det är då saker kan hända som vi inte behärskar. Vid t ex hoppning kan vi inte ha 100 % kontroll eftersom hästen hoppar över själva hindret, vi kan inte lyfta honom över det. En lite osäker eller rädd ryttare har också mindre kontroll än vad en rutinerad tävlingsryttare har.

”Jag är aldrig rädd för det jag känner till” Anna Sewell (1820-1878)

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Den psykologiska träning och uthållighet Du har hjälpt mig med, har gjort att jag övervinner mer och mer min rädsla. Idag var min stora dag när jag red ut med min underbara Freyr som Du har hjälpt mig att hitta. När vi red på våra ridvägar med ett lugn och harmoni, då kände jag att vi var ett, jag och Freyr. Tack för denna fantastiska upplevelse när värmen sprider sig inom oss båda under vår ritt!