torsdag 21 januari 2010

Min häst står inte still vid uppsittning!

Fick en fråga som löd;

Hej ryttarcochen, Jag har ett problem med min 20-åriga häst: Varje gång jag skall sitta upp på honom (en vallack) tar han ett eller två steg bakåt. Jag går upp på en pall och bara han ser att jag ställer pallen bredvid honom eller tar tag i tygeln och man backar han. Han tittar i ögonvrån om jag tänker gå upp och när han förstår att så skall ske tar han ett eller två steg bakåt.Jag har prövat att sitta upp både utanför och inne i hagen, jag har även prövat att gå upp utan pall och att stå på en sten istället men ingenting hjälper. Min man har stått framför honom och ibland hållit löst i tyglarna och då har det fungerat. Vi har "övat" kanske tjugo - trettio gånger per dag men vi åstadkommer ingen förbättring. Jag har gjort Join-up med honom och han lyssnar mycket bra. Han följer mig precis vart jag går i Follow-up. När jag sedan försöker sitta upp är vi tillbaka på ruta 1.Vad gör jag för fel? Har Du några förslag eller tips? Tack på förhand!

Det finns flera olika saker man kan prova, så försök hitta något som passar dig/er! Grundregeln vid all typ av träning är att det gäller att vara konsekvent och ha samma rutin varje dag, inte "låt gå för idag". Då lär de sig ofta att komma undan....
  • Grundtipset (som du redan provat är) Ta god tid på dig. Börja med att ställa upp hästen. När hästen står stilla, greppa tyglarna. Gör detta om och om igen tills hästen står stilla under hela tiden. Sätt foten i stigbygeln och vänta. Detta kan behövas göra 20-30 gånger innan hästen står blickstilla. När hästen väl står stilla genom hela proceduren - häv dig upp. Står hästen inte still när du kommit upp i sadeln - Hoppa av och börja om från början, hästen tröttnar tids nog, och står stilla.
  • Ge mycket beröm när din häst står still vid pallen och sedan igen när du kommit upp i sadeln och han står stilla!
  • Sitt upp på samma ställe varje gång.
  • Hästar kan läsa av kroppspråk och hållning otroligt väl så se till att du inte kommer för långt bak eftersom han då av respekt backar för att få dig vid hans huvud. När du sitter upp rikta hela tiden din kropp framåt och inte mot hästen.
  • "Ryt" ifrån med bestämd röst när hästen börjar backa
  • Se till att inte peta hästen i sidan med foten.
  • Kolla att hästen har balans, dvs står med alla fyra fossingarna under sig och inte vilar på en fot eller står ojämnt med benen.
  • Prova att sitt upp från andra sidan, gör han samma sak där?
  • Ett alternativ är ju att fortsätta att backa honom. Vill han backa så får han, men han får backa betydligt längre än han tänkt sig.
  • ställ er mot en vägg/staket eller liknande så hästen inte kan gå iväg eller backa.
  • Vissa personer tränar sina unghästar genom att en person ger en godisbit medan/när du sitter upp, ofta står hästen still då. Gör detta ett par gånger, sedan kan du sluta med att ge godis. Ofta har de då glömt bort att de inte kunde stå stilla och står lugnt och stilla kvar.
  • Eller så kan du visa hästen något gott tex. en morotsbit. Så fort du suttit upp ger du hästen godiset. Efter ett tag kommer hästen automatiskt leta efter godiset när du suttit upp.
  • Andra böjer bort hästens huvud, så att hästen står böjd i halsen när du hoppar upp
  • En del säger tvärtom, dvs böj hästens hals MOT dig. Om hästen skulle bli rädd eller dra iväg så kommer den ingenstans. Man kan göra likadant vid avsittning.
  • Ta ut en equiterapeut/massör/kiropraktor som kan kolla att han inte har ont någonstans eller någon låsning.
Lycka till och hoppas det ska lösa sig!

Inga kommentarer: