onsdag 16 februari 2011

Jag har inte råd med en egen häst, vad ska jag göra?

Fick ett brev som löd;

Hejsan!

Jag tänkte om du kanske skulle vilja tipsa mig om en sak.. Det är så att jag vill skaffa ponny och har all möjlighet men har inte pengar så det ska räcka till att ha en ponny...
Har du ngt tips om vad jag kan göra för att få ihop pengar??

Hej!
Du ska se att dina drömmar kommer gå i uppfyllelse en dag!
För att ha råd med egen häst krävs ganska mycket pengar. Många människor ser inköpet som det dyra men får ofta en chock när de sedan inser vad det kostar att ha häst varje månad. Beroende på var du bor kostar det olika men i Stockholm landar du på minst 9000 kr/månad för stallplats, foder, hovslagare och försäkring. Allt annat kommer däröver...
Så för att ha råd med en häst finns bara ett alternativ och det är att jobba och tjäna pengar. Självklart kan man vinna pengar men det är tyvärr inte så troligt.

Ett jättebra alternativ är att bli medryttare på en häst i din omgivning. Då har man hästen som sin egen några dagar i veckan mot att man betalar en del av stallplats, foder, veterinär, hovslagare och försäkring. Ett bra alternativ då man inte blir uppbokad alla dagar i veckan och dessutom blir kostnaden lägre eftersom man delar på den.
Det jag annars skulle råda dig är att hitta någon duktig stallägare/tränare/instruktör som har hästar/ponnyer. Är du duktig och visar framfötterna kan du då få rida så mycket du orkar och ha lust med. Som betalning kan du få ridlektioner så du blir ännu duktigare vilket är guld värt både för dig men även för den som äger hästarna som kan få dem utbildade. Jag började så själv och slet så 7 dagar i veckan ända fram tills jag hade råd att köpa egen häst när jag var 21 år. Alla de åren var guld värda, jag red massor, utbildade och tränade hästar samt fick även börja tävla dem. Till slut blev jag även erbjuden sponsorhästar som jag tävlade under några år. Slitjobb absolut men något mer lärorikt finns inte!
Har du tur kanske du kan hitta ett bra hästjobb som ger både pengar och ridning samt kunskap. På sådana hästjobb brukar man även få ta med sig häst gratis även om hovslagare, försäkring etc tillkommer.

Lycka till!

Inga kommentarer: