fredag 11 februari 2011

Min häst är en vildhäst!

Fick ett brev som löd;

Hej! Jag har en häst som bott på en ranch i usa i ca 14 år. Hon har inte blivit hanterad där. Hon kom till sverige när hon var ca 14 år och då fick man inte komma närmare än 30 meter. När dom skulle lyfta bakhovarna försökte hon döda den som rörde vid bakbenet. Nu har jag köpt henne och jag får komma ganska nära henne men hon är extremt beroende av sin kompis som kom till mig samtidigt som henne så man kan inte sära på dom. Då utbryter panik. Hur ska jag gå vidare?

Hej!
Det du måste göra är att lägga ner mycket tid, för dessa saker tar just tid! Speciellt när de är till åren med ett så brokigt och förmodligen inte helt lätt förflutet!

För det första skulle jag sära på dessa två, helst så att de inte kan se varandra i annat fall i hagar i närheten av varandra men så att de inte är tillsammans. Vänta med hovarna lite, vet ju att en hovslagare självfallet måste kunna komma till men det viktigaste är ju att kunna komma henne nära och få hennes förtroende så att man sedan isåfall kan börja med att verka henne.

Om du har en rundcorall eller ridbana släpp henne lös där och bara umgås med henne, lek med henne, arbeta med att få hennes uppmärksamhet, få henne att följa dig, stanna när du stannar, gå när du går, backa när du backar etc. Detta gör du bara genom att umgås med henne och kommer ta mycket tid, men skyndar du långsamt och kan tillbringa mycket tid varje dag med henne kan du troligen göra detta grundläggande arbete på en vecka. Även om du kanske inte kan komma ända in på henne så kan du göra detta på avstånd. Går lika bra att göra i hagen men då kan det vara vissa störningsmoment i form av andra hästar.
Träna henne på att du får komma nära och står hon still så går du därifrån (press and release) detta för att successivt komma närmare för att sedan kunna röra henne helt lös.

Hon har garanterat åsikten (pga sitt förflutna) att människor inte går att lita på och att hon klarar sig bäst själv, utan dig.... Men det är här du måste bevisa att hon kan vara trygg hos dig! Är hon ett matvrak? Då kanske vägen till hennes kärlek går genom magen (precis som hos männen ;-) När hon gör som du vill, tex stå still så att du kan röra vid henne, ge henne en morot och gå därifrån. Gör det sedan 100 ggr till så kommer hon inse att du vill henne inget ont, jag KANSKE kan lita på dig? Troligen kommer hon börja följa efter dig för hon blir nyfiken och vill ha fler morötter. Det är denna nyfikenhet du måste väcka i henne för då kommer hon vara villig att mötas halvvägs!

Lycka till, det kommer att gå fint men det kommer ta tid!

Inga kommentarer: