söndag 25 september 2011

Fråga ang köpa häst

Fick ett brev som löd;

Hejsan!
Jag har en fråga ang hästköp. Jag och min sambo funderar på att köpa häst främst för ridning. Nu äger jag en ponny men den kan ju inte min sambo rida och tyvärr har vi inte råd med två hästar. Vi ska äga hästen tillsammans men förmodligen kommer jag rida lite mer än min sambo. Problemet är att det är ganska stor storleksskillnad på oss, jag väger ca 50kg medans min sambo väger ca 80kg. Så frågan är alltså vilken "ras" skulle passa oss? Själv vill jag inte ha en jätte häst eftersom jag är van och rida just ponny. Tack för en super blogg!

Hej!
Va kul att ni båda delar detta intresse och är sugna på att köpa häst ihop! Vilken ras som skulle passa er är helt och frågan om vad ni är intresserade av! Lulla i skogen, träna dressyr eller hoppning, en allroundhäst? Det finns fina halvblod tex som lätt klarar er båda, det enda som gäller för din del eftersom du är "liten och nätt" är att det inte får vara en tungriden häst! Har själv suttit på kraftiga halvblod på 1,74 cm som jag har kunnat rida med enbart något gram i handen och vikthjälper. Så det beror helt på hur hästen är riden.
Friserhästar är också vackra, medelstora och ridas oftast mycket lätt. Annars finns tex connemara, welsh cob etc som oftas ligger över ponnygränsen vilket skulle passa dig men är den bara lite kraftigare så kan den passa din sambo med. Islänning är ju oftast viktbärande och kan med lätthet klara 80 kg förutsatt att ni väljer bort de allra minsta och ädlaste. Det viktigaste är egentligen att hitta en häst som har rätt temperament så att den passar både en orutinerad ryttare och en mer rutinerad ryttare som dig som kanske vill träna och ställer lite mer krav.
Lycka till i ert hästletande!

Inga kommentarer: