lördag 24 september 2011

Min islänning tar betet och flyter iväg

Fick ett brev som löd;

Hej!
jag såg din blogg när jag sökte på google, ;)
jag har en islandshäst på 17 år som jag har lite probelm med. Han har jag haft i en månad den 4 september.
när jag vill arbeta med honom så antingen tar har betet eller går fram. men tex om jag ska in på en volt och sedan göra lite skänkevikning så springer han ifrån när jag lägger dit en skänken.
jag har försökt att styra upp honom med då kör hans oftast ner huvudet och sticker i väg.
spelar ingen roll om jag är inne eller ute.
men nu på den senaste tiden så han lyssnar vissa dagar, men andra inte.
tacksam för svar :)

Hej!
Tyvärr är detta ett ganska vanligt beteende bland islandshästar att de är lite skänkelskygga och ovana att man tar dem i munnen. Nu vet jag inte så mycket om din häst, om han är svensk eller islandsfödd etc men det är framförallt vanligt på islandsfödda som har blivit importerade då det är främst män som rider men långa ben - vilket gör att de kan inte använda skänklar som vi är vana vid att göra på stora hästar. Dessutom har man överlag (även om det börjar bli oändligt mycket bättre) något intresse av att skola sin islandshäst i dressyr. Dvs man ställer inte sådana krav på sina hästar!
Jag vet heller inte hur gammal din islänning är eller hur mycket han är riden men oavsett vilket så hade jag backat flera steg bakåt. Jag tror att du ställer för stora krav på honom och behandlar honom som om han är en "stor häst". Gå tillbaka till ruta ett och börja med grundläggande dressyr, att han ska lyssna för framåtdrivande och förhållande hjälper etc. Kan han det här är det bara bra som en repetition (både för dig och honom) och ni kan gå fortare framåt plus att ni kan börja förstå varandra lite bättre!
Lycka till!

1 kommentar:

Adina sa...

Jag förstår inte riktigt denna kommentar "Dessutom har man överlag (även om det börjar bli oändligt mycket bättre) något intresse av att skola sin islandshäst i dressyr. Dvs man ställer inte sådana krav på sina hästar!"
Vill du att man ska rida dressyr eller ej? Eller du kanske menar typ dressyrträna & tävla mot vanliga ponnyer med islandshästen. Tycker du det är någonting dåligt?