onsdag 24 mars 2010

Aktiv dag som slutade med smärta

Var uppe med tuppen idag (eller ja nästan), mockade, gjorde höpåsar, gjorde mat, skurade vattenhinkar och fortsatte sedan ute med att skura alla vattenkar och fylla dessa med vatten.
Sedan tog jag en sväng till min Mamma som fick förklara det här med likviditetsbudget, för att skynda hem till kunder i butiken. Och woops var klockan halv 4!
Cissi vårt gudasöta lamm är ett riktigt busfrö... Hon har lärt sig att ta sig ut ur sin box och tycker det är mycket mer spännande att utforska hela stallet än vara inne hos sin mamma. Skulle nästan kunna tro att hon har varit hund i sitt förra liv för hon springer efter en så fort man är ute i stallet.

Tänkte jag skulle ta minst Elfur och Tvista idag men Tvista kom först så jag tänkte att då tar jag henne först. Tog in henne i stallet (hon är ju fruktansvärt svår fortfarande att fånga) satte på en longerlina och tog ut henne på ridbanan, gjorde lite horsemanship övningar och det gick jättebra. Sedan tog jag fram en borste för jag tänkte att jag kunde borsta hästarna i det underbara varma vårvädret. Då blev hon plötsligt livrädd och slänger sig iväg, två av och mina fingrar kom i vägen.....
Jag lindar aldrig grimskaft eller linor om händerna och har alltid handskar men hade longerlinan ihopsamlad och på något sätt när hon drog iväg så drog longerlinan åt runt mina två fingrar. Jäklar va ont jag har nu! Kan inte räta ut fingrarna men kan böja dem så då borde ju inget vara brutet i allafall!
Sedan lyckades jag med en hand att stänga av en bit av ridbanan, och höll sedan på med horsemanship i minst en 30 min innan Tvista ens började vissa lite signaler som örat, slicka sig om munnen och sänka huvudet. Hela rann av svett! Sedan höll jag nog på och gick fram och klappade henne minst 50 ggr innan hon fick gå ut i hagen. Så det blev inget mer med någon annan häst... Nu ska jag försöka duscha!

2 kommentarer:

lisa sa...

Kan inte du lägga ut lite mer bilder på dina hästar så man vet vem som är vem ??
Älskar din blogg.

Örlingur Islandshästförening sa...

Jo det ska jag absolut göra! Har ju 8 st så jag förstår att det kan vara svårt att hänga med om vem som är vem! Tack så hemskt mycket, glädjer mig verkligen!