torsdag 13 januari 2011

Slängtravar in i galoppen

Fick en kommentar som löd;

hej,
jag har ett liknande problem.
jag ramla av mitt varmblod för ca. 3 års sen när hon skena i "travhäststrav".
sen dess har jag inte vågat galoppera eftersom jag är rädd att hon ska skena igen. jag vet inte hur jag ska gå vidare i min ridning nu.
hon har även lite svårt att förstå galopp fattning vilket gör att hon heller slängtravar väldigt fort, hur får jag henne att förstå?

tack för en bra och lärorik blogg! :)

Hej!
Skönt ändå att avtrillningen gick bra eftersom du verkar vara igång med ridningen igen även om det är tråkigt att höra att det var på bekostnad av din säkerhet/trygghet!
Jag skulle råda dig att först göra samma övning som i det tidigare inlägget jag skrev.
För jag har samma fråga till dig; Varför behöver du galoppera nu?

För att träna henne på att fatta galopp skulle jag longera, tömköra eller långlina och träna på att fatta galopp från marken innan man tar det från ryggen. Lär in att hon ska fatta galopp på tex ordet gaaaaalop! Då lär hon sig att balansera upp sig själv (vilket oftast är det huvudsakliga problemet) och dessutom utan en ryttare på ryggen som stör, dessutom gör det inte så mkt om hon slängtravar. När det sitter efter några veckor (om du gör det några ggr i veckan och är tydlig och konsekvent) så kanske du har en kompis som kan tänka sig att sitta upp och börja träna på galoppfattningar från ryggen?
Har du ingen kompis som har en snäll häst du litar på? Då kanske ni skulle kunna byta hästar ibland så du kan få in lite trygghet i galoppen igen och få rätt känsla? För den känslan ska du ta med dig när du börjar galoppera din egen igen. Utan att veta hur det ska kännas och hur du ska göra blir det mycket svårare.....

Lycka till det kommer ni att fixa!

2 kommentarer:

sandra sa...

tack så jätte mycket för tipsen! :)

Erika sa...

Trevlig blogg. :)