måndag 7 mars 2011

Min häst rollar i tölten

Fick ett brev som löd;

Hejdu,
Jag rider en islandshäst på 8 år som jag ridit i ca. 3 månader nu och jag skulle vilja få några tips!
Första saken är att hon är framtung, inte hängigt framtung så att hon hänger på bettet, men på bilder kan man se att det ofta ser ut som det går i nedförsbacke, och det är mycket på grund att att hennes naturliga form är väldigt låg. Jag har i början låtit henne bygga upp balans och styrka i sin egen form, men har på senare tid försökt jobba upp henne i en något högre form. Men hur gör jag det utan att 'hiva' upp henne i bettet?
Andra saken är att hon är otroligt förtjust i att rolla, särskilt i tölten men även också ibland i traven när jag ber om ett mer 'explosivt' tempo. När hon rollar i tölten brukar jag försöka ställa henne utåt något och försöka hjälpa henne tillbaka i balans, men ibland rollar hon verkligen mycket och det kan vara väldigt svårt att få bort och kan ta flera varv innan hon kommer in i rätt takt igen. Hur ska jag hjälpa henne här?
Tack för förhand =)

Hej!
Dina problem går hand i hand och påverkar varandra i allra högsta grad.
En häst som rollar gör det pga av obalans. Oftast så är hästen sned, dvs snett musklad och har olika styrkor/arbetar inte lika bra med höger respektive vänster bak och då hästen inte orkar hålla styrkan uppe och inte orkar sätta in bakdelen under sig tillräckligt börjar den rolla för att undvika att falla i trav. Troligtvis rider du i en för snabb tölt än vad din häst orkar/klarar av just nu, så sänk tempot och bygg upp musklerna/styrkan på båda sidorna först.
Bra övningar för att undvika att hästen börjar rolla är rida serpentiner i tölt, tempoväxlingar, och öppna. Tempoväxlingar i tölt är bra att göra när du vill öka tempot men börjar hon rolla igen har du ökat tempot för mycket eller ridit i ett för högt tempo för länge.

För att få henne att sätta under sig bakdelen bättre så handlar det om att du måste rida mycket bakifrån med tex tempoväxlingar samt igångsättningar och avsaktningar. Se hela tiden till att motorn i bakdelen är igång när du rider och att hästen tänker framåt så att du inte får driva runt hästen hela ridpasset. Slutligen var noga med din egen sits så att du är lodrät och hjälper henne att arbeta bakifrån istället för att råka luta sig lite för långt framåt och "tvinga" henne att lägga vikten på framdelen.

Lycka till!

Inga kommentarer: